סדרי גודל ביקום

זמן פעילות: שיעור, שיעור מתוקשב  מצרכים: מחשב\מקורות ידע נוספים מתאים לכיתות:  ה – ח מתאים לעבודה עצמית: שיעור כיתתי + משימה אישית

מה הגודל של חיידקים? ומה הגודל של היקום? ילדים אוהבים לשאול שאלות כאלו – הם מתפעלים, ובצדק, מסקאלת סדרי הגודל הענקית שיש בעולם המוכר. זוג תאומים בני 14 , קרי ומייק הואנג מארצות הברית, התפעלו גם וכתבו תוכנה חדשה, קלה, וסופר- מדליקה שמראה גופים בגדלים שונים, מהחלקיקים הקטנים ביותר ועד לגלקסיות עצומות. אין צורך בהורדה מהרשת, ואין כמעט הוראות שימוש: הסרגל משנה גודל, ולחיצה על חפץ מראה הסבר. התוכנה קיימת בכמה שפות, ביניהם עברית. מתאים להוראת מדעים ולהוראת חשבון (חזקות, ייצוג עשרוני, מדידת אורך וכו').  סרט מדגים:

לינק לתוכנה כאן. (ללחוץ על עברית)

אפשר להשתמש בתוכנה לפעילות נהדרת: הכנת "סרגל סדרי גודל" שניתן לתלות בכיתה: מחלקים פתק עם סדרי גודל (מתוך הקובץ המצורף) לכל הילדים בכיתה, וכל ילד מכין דף עם ציור\כתיבה\תמונה על חפץ בסדר הגודל שקיבל. (אפשר להשתמש בדוגמאות שבתוכנה). את התוצאות תולים בכיתה, מהקטן ביותר ועד לגדול ביותר. דוגמה לדף:

– בכיתה הטרוגנית כדאי לתת לתלמידים חזקים את סדרי הגודל הקיצוניים שמתאימים לחפצים לא מוכרים\מוחשיים, כגון היקום הנצפה או חלקיק .לתלמידים חלשים יותר ניתן לחלק סדרי גודל שמתאימים לחפצים מוכרים\מוחשיים, כגון הר, עץ, תחנת החלל או חיידק.
– כדאי לחייב פורמט אחיד לדפים, הן מבחינת תוכן והן מבחינת מראה (דוגמה בקובץ).
– חשבו היכן אתם מתכוונים לתלות את התוצאה – אם במקום גבוה, הילדים יצטרכו לכתוב באותיות גדולות.
– לסדרי גודל, מקובל להשתמש ביחידת המטר ובחזקות של 10. ראו טבלה בקובץ.
– תזכורת חזקות שליליות: אפשר להסביר לתלמידים ש 10-1 הוא עשירית, 10-2 הוא מאית וכן הלאה. החזקה מראה באיזה מיקום אחרי הנקודה העשרונית נמצאת הספרה, למשל
0.0005 = 4-  5X  10

מה אתם אומרים?