זמן פעילות: 10 דקות בהתחלה או בסוף שיעור מצרכים: רצועות בריסטול, כיס פוליגלעל הקיר
מתאים לכיתות: ב – ו מתאים לעבודה עצמית: כל הכיתה משתתפת, אך ניתן להשתמש גם כעבודה פרטנית
בפעילות הזו ילדים כותבים בעיות מילוליות בחשבון לחבריהם לכיתה, ובתוך כך לומדים להכיר את ההיגיון בבעיות אלו:
1) מכינים מאגר מילים המבטאות פעולות חשבוניות. בכל פעם שנתקלים במילה חדשה מוסיפים אותה למאגר.אפשר לרשום את המילים בצורת טבלה. לדוגמה:
חיבור |
חיסור |
כפל |
חילוק |
מצאו, קיבל, התווספו, ועוד, ביחד, סך הכול, בנוסף, חיבר
|
לקחה, נעלמו, אכל, שילם, נתנה, איבד, להחסיר, נהרסו, נותרו, כמה יותר יש |
גדל פי, סך הכול, התבנית: "מחיר כל עוגה", התבנית: "4 שטרות של 20", להכפיל |
לחלק, לכל אחד\ בכל (מכונית, קופסה, תיק), קטן פי |
2) כל תלמיד מקבל רצועת בריסטול ומתבקש לכתוב עליה בעיה מילולית בנושא הנלמד בעזרת מילות הרמז. כל תלמיד חותם בשמו.
3) מכניסים את רצועות הבריסטול לכיס פוליגל התלוי על הקיר. כאשר מצטבר מאגר של בעיות מילוליות כמספר הילדים לפחות, בנק התרגילים מוכן לשימוש!
4) מחלקים את הבעיות לתלמידים (כמובן יש להקפיד שתלמיד לא יקבל את הבעיה שהוא כתב בעצמו), ומתחילים לפתור כל תלמיד במחברתו.
פעילות נחמדה ל-10 דקות ראשונות או אחרונות בשיעור, ובמיוחד נחמד לראות את "גאוות היחידה" שנוצרת בכיתה: "היי, אני עושה את הבעיה שלך!"
מקור: יעל בן-פזי, מנהלת ביה"ס היסודי "מקור חיים" בירושלים.
מילים המבטאות פעולה – נהדר
מיון לפעולות – גרוע.
למשל: נתנה המופעה כאן כמילה המובילה לפעולת חיסור.
לחנה יש 100 ש"ח.
היא נתנה לאחותה הקטנה 50 ש"ח ולאחותה הגדולה נתנה 30 ש"ח.
כמה כסף נתנה חנה לאחיותיה?
היי דפנה,
תודה, הערה חשובה. באמת המילים רק מהוות דוגמאות לתלמידים כדי לכתוב בעיות מילוליות בעצמם, וכמובן לא צריך, למשל, להתחיל ללמוד את הרשימה בעל פה….
אפשר גם לפתוח דיון האם מילים מסויימות תמיד שייכות לפעולה מסויימת או לכמה פעולות, דבר שבהחלט גם יתרום להבנה אצל תלמידים. תודה על התגובה!
ביי, אורית