זמן פעילות: 10 דקות עד שיעור שלם מצרכים: מספריים, דבק מתאים לכיתות: א – ח מתאים לעבודה עצמית: אפשר, אף עדיף לפעילות כיתתית
פעילות יצירה קטנה ומרהיבה, אך פשוטה מאוד – מתאימה גם לילדים צעירים. על הדרך הפעילות מלמדת קצת על מתמטיקה, אומנות, והיסטוריה. לוקחים את התמונה המעוותת של ה"מונה ליזה" מהקובץ המצורף, מיצרים ממנה פירמידה לפי ההוראות שבדף ומגלים שהתמונה כבר לא מעוותת!
איך זה יכול להיות? זו בעצם צורה של אשליה אופטית בשם אנאמורפוזה זוויתית – תמונה המצוירת בצורה מעוותת, אך כאשר מסתכלים עליה מהזוית הנכונה, רואים את התמונה בצורתה הנכונה. בקובץ יש אשליה נוספת, שבה מיצרים חרוט עם תמונה מעוותת של ואן גוך.דוגמה נוספת לאשליה כזאת, הפעם של אומן הרחוב ג'וליאן ביבר (Julian Beever):
למי שרוצה להפוך את העניין לשיעור שלם, הנה קובץ מלא באשליות שניתן להראות בכיתה (אין צורך בקיפולי נייר – להדפיס ולהראות). וגם: חומר רקע למורה עם תמונות של שיטת אומנות הנקראת טרומפ לוי (trompe l'oeil – לרמות את העין). מה עשה הצייר אנדראה פוצו כאשר הוא שמע שאסור לבנות כיפה גדולה על הכניסייה? הוא פשוט צייר כיפה מדומה! תמונות והסבר בתןך הקובץ.
את התמונות בדפי העבודה יצרנו בעזרת התוכנה Anamoprh Me! של פיליפ קנט באתר www.anamorphosis.com. אפשר להוריד את התוכנה (בחינם!) וליצור תמונות כאלו בעצמכם. הוראות מקוצרות בעברית.
נראה שאפשר להכין גם תערוכה נהדרת בשיתוף פעולה של המורים לחשבון, אומנות ומחשבים !!